پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کمتر از هفت سال از پوشش خدمات درمانی رایگان در مشهد هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص خطر غرق شدن در استخر‌های ویلا شخصی و کشاورزی در فصل گرما توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زلزله ۴.۵ ریشتری در سمنان (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم گرما در استان تا پایان هفته رکورد پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی مشهد شکسته شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پایان عملیات اعزام حجاج خراسانی | خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۱ هزار زائر سرزمین وحی راز تبهکاری‌ها قاضی قلابی در مشهد برملا شد + عکس اعمال قانون۱۷۲۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۷۰نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳) ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) کشف خرس و ۴۷۴ پرنده قاچاق از داخل خودروی سمند بهترین جایگزین کشمش در آب دوغ خیار | فوت و فن خوشمزه شدن آب دوغ خیار مصرف پنیر باعث ضعف حافظه نمی‌شود! آغاز فرایند انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه
سرخط خبرها

گذر از بحران بدون بحران | جزئیات عملیات مهار سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۲۸۸۲۰
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
گذر از بحران بدون بحران | جزئیات عملیات مهار سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
بارش‌های ۳۰ دقیقه‌ای دیروز، خسارت جانی و حوادث خاصی برجای نگذاشت.

ابوعطا - جلائیان | شهرآرانیوز؛ دیروز دوباره آسمان مشهد به‌ناگاه سیاه شد؛ آن‌هم در روز روشن. مطابق پیش‌بینی‌ها بارانی شدید و گسترده به‌همراه تگرگ‌هایی درشت، مشهد و شهر‌های اطراف را دربرگرفت. بارش‌های دیروز برخلاف بارش‌های چهل‌دقیقه‌ای چهارشنبه، فقط سی دقیقه استمرار داشت و ۲۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شد.

خوشبختانه این‌بار مدیریت بحران در مشهد غافل‌گیر نشد و پیش‌بینی‌های لازم پیش از بارش‌های دیروز انجام شده بود؛ تاجایی‌که مدارس در نوبت عصر تعطیل شد و امدادگران آتش‌نشانی و هلال‌احمر در کنار کارگران خدمات شهری، در آماده‌باش صددرصدی بودند. همین آماده‌باش موجب شد تا آب‌گرفتگی دوباره میدان انقلاب، این‌بار منجر به گرفتاری خودرو‌ها و شهروندان نشود یا با‌وجود آب‌گرفتگی در نقاط مختلف شهر، اتفاق‌های تلخ و ناخوشایند در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر نشود. 

نکته مهم بارندگی‌های دیروز مشهد، وقوع آب‌گرفتگی در غرب و شمال شهر بود. برخلاف حوادث چهارشنبه گذشته که عموما در جنوب مشهد بود، این‌بار بسیاری از آب‌گرفتگی‌ها و مشکلات در مناطقی همچون الهیه، قاسم‌آباد، بولوار طبرسی و... رخ داد؛ البته بولوار نماز و منطقه سیدی هم دوباره دچار سیلاب و رواناب شد. درمجموع می‌توان گفت که بارندگی‌های دیروز به‌خیر گذشت.

گذر از بحران بدون بحران

۲۰۰ عملیات در نیم‌روز

چهارشنبه گذشته آتش‌نشانی مشهد درگیری زیادی با حوادث سیلاب داشت و شاخص‌ترین حادثه آن روز، بیرون کشیدن اجساد یک زوج میان‌سال در خودروی غرق‌شده زیر پل انقلاب از‌سوی غواصان آتش‌نشانی و امدادرسانی فوری به اهالی سپاه ۶۹ بود؛ حوادثی که درنهایت با هشت کشته در مشهد، روز سیاهی را در یاد‌ها ثبت کرد. اما دیروز برخلاف ۷۲ ساعت قبل که مشهد در سوگ از‌دست‌دادن عزیزانش بود، با‌وجود بارش هولناک تگرگ و باران، مهم‌ترین حادثه آتش‌نشانی مشهد، یک فقره ریزش چاه در خیابان عبادی بود که آن‌هم خسارت جانی درپی نداشت.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، دیروز در مجموع تا ساعت ۲۰ حدود دویست عملیات مرتبط با سیل ازسوی آتش‌نشانان مشهدی انجام شد که بیشترین حوادث، مربوط به آب‌افتادگی منازل بود. 

حمیدرضا کافی‌نیا با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوادث دیروز خسارت جانی نداشتیم، بیان کرد: دیروز تماس‌های زیادی با آتش‌نشانی مشهد برقرار شد که از این تعداد فقط دویست تماس منجر به عملیات شد و در این عملیات‌ها، مشکل حادی گزارش نشد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه آماده‌باش دستگاه‌های امدادرسان توانست جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیرد، به نقش شهروندان اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیروز، نبود ترافیک گسترده و همکاری مردم در بیرون‌نیامدن از منازل بود؛ به‌طوری‌که همکاران ما با اعلام حوادث، به‌سرعت به محل می‌رسیدند.

کافی‌نیا همچنین از شهروندان خواست با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها، در روز‌های آینده نیز از تردد و توقف در مسیر‌های مستعد جاری‌شدن سیلاب و مسیل رودخانه‌ها و کال‌ها خودداری کنند.

گذر از بحران بدون بحران

یک رکورد تاریخی

رکوردشکنی برخلاف ظاهرش همیشه خوب نیست، مانند رکوردی که دیروز مشهدی‌ها در تماس با اورژانس ۱۱۵ به جا گذاشتند و از ۴ هزار تماس در یک روز گذشتند؛ رکوردی که تنها در دوران شیوع ویروس کرونا تجربه شد. اینها را مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اعلام کرد و افزود: دیروز یکی از شلوغ‌ترین روز‌های کاری اورژانس مشهد بود.

دکتر محمد پهلوان با بیان اینکه باوجود ۴ هزار تماس دیروز، همکاران ما به تمام مأموریت‌ها اعزام شدند و به امدادخواهان خدمات پزشکی ارائه دادند، بیان کرد: براساس آخرین گزارش‌ها تا ساعت ۲۰، تکنسین‌های اورژانس دیروز در مشهد سه مصدوم مرتبط با سیلاب را به بیمارستان منتقل کردند که وضعیت مطلوبی دارند و یک نفر را هم در محل، درمان کردند. همچنین در فریمان دو نفر به بیمارستان منتقل شدند که با دریافت خدمات پزشکی، مشکل حادی نداشتند.

وی با بیان اینکه با خدمات گسترده مدیریت بحران خوشبختانه دیروز وضعیت حادی را در مشهد شاهد نبودیم، اظهار کرد: دیروز با همکاری مردم و مسئولان، ترافیک به نسبت چهارشنبه کمتر بود؛ ولی یک نکته منفی برای حادثه چهارشنبه، وجود ترافیک‌های گسترده‌ای بود که خدمات‌رسانی را با اخلال مواجه می‌کرد.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: چهارشنبه گذشته در یک حادثه که در خیابان سپاه به اورژانس ۱۱۵ گزارش شده بود، همکاران ما زودتر از دیگرنیرو‌های امدادی به محل می‌رسند. بررسی‌ها نشان داد که چهارده نفر از کودک یک‌ساله گرفته تا پیرمرد هفتادساله، در یک منزل مسکونی که دچار آب‌گرفتگی شدیدی شده بود، گرفتار شده بودند و خطر جانی این افراد را تهدید می‌کرد. خوشبختانه با تلاش همکاران ما این افراد نجات یافتند و از یک فاجعه جلوگیری شد.

هلال‌احمر در شهر

برای نیرو‌های هلال‌احمر خراسان‌رضوی، امداد به سیل‌زدگان دیروز از ساعت ۵:۳۵ صبح آغاز شد. امدادگران با استفاده از یک بالگرد که چهار مرحله بین مشهد و سرخس پرواز داشت و به‌کارگیری ۶۵ دستگاه خودرو و یک دستگاه قایق جیمینی (قایق بادی که در سیلاب استفاده می‌شود) و همچنین ۶۵ دستگاه لجن‌کش و... به یاری سیل‌زدگان در شهرستان سرخس رفتند. نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر با امداد‌رسانی به سیل‌زدگان و توزیع هشتاد بسته مواد غذایی و هشتاد بسته بهداشتی در ساعت ۹‌صبح به کار خود پایان دادند.

ساعت ۱۵، هم‌زمان با خاکستری‌شدن رنگ آسمان مشهد و شروع بارش سیل‌آسای باران و آب‌گرفتگی در مسیر‌های منتهی به بزرگراه شهید سلیمانی، بزرگراه امام‌علی (ع)، میدان امام حسن (ع)، بولوار نماز، میدان انقلاب، میدان جمهوری اسلامی، منطقه سیدی و محور‌های منتهی به دو شهرستان طرقبه‌وشاندیز، دوباره امدادگران جمعیت هلال‌احمر در قالب پنج تیم و استفاده از هشت خودروی کمک‌دار، هشت موتور پمپ لجن‌کش و... کار خود را برای امدادرسانی به سیل‌زدگان و رفع آب‌گرفتگی، این‌بار در مشهد آغاز کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان درباره عملیات همکارانش گفت: دیروز دقایقی پس از شروع بارش باران، دو تیم سیار هلال‌احمر، به خیابان سپاه در سیدی رفتند؛ منطقه‌ای که در جریان سیلاب روز چهارشنبه، تعدادی از واحد‌های مسکونی در آن آسیب زیادی دیدند. امدادگران برای رفع آب‌گرفتگی واحد‌های مسکونی به دو خیابان سپاه ۱۸‌و ۶۹ رفتند، اما به‌دلیل حضور امدادگران و نیرو‌های شهرداری و نیازنبودن به نیرو‌های هلال‌احمر، به میدان انقلاب رفتند.

محسن ذاکریان ادامه داد: چند ساعت پس از جمع‌آوری کامل آب‌های سطحی در میدان انقلاب، این مکان دوباره دچار آب‌گرفتگی شد که تیم‌های هلال‌احمر برای تخلیه آن به کمک نیرو‌های آتش‌نشانی و دو تیم دیگر هلال‌احمر رفتند؛ عملیاتی که چند ساعت بعد از پایان بارندگی با جمع‌آوری کامل آب به پایان رسید. علاوه بر این، چهار تیم سیار نیز به روستای قلعه‌سنگ در حاشیه بولوار نماز برای رفع آب‌گرفتگی در واحد‌های مسکونی اعزام شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->